Kosmoseteleskoop Hubble sai uue kaamera

Oliver Tiks
, reporter / toimetaja

USA kosmosesüstiku Atlantis astronaudid kinnitasid eile orbiidil tiirleva teleskoobi Hubble külge uue senisest võimsama digikaamera ja kompuutri ning valmistuvad täna juba teiseks tähtsaks väljumiseks avakosmosesse.

Eesti aja järgi neljapäeva pärastlõunal tehtud esimese kosmosekõnni võtsid ette John Grunsfeld ja Drew Feustel ning täna on nende kolleegide Mike Goodi ja Mike Massimino kord, vahendas AFP.

Grunsfeld ja Feustel nägid suurt vaeva, et asendada teleskoobi kuusteist aastat vana Wide Field and Planetary Camera-2 uue ja mitmekülgsema Wide Field Camera-3 aparaadiga.

See püüab lisaks nähtavale valgusele kinni ka ultraviolett- ja infrapunaspektrid ning suudab tungida pilguga sügavamale kosmosesse ja tuvastada võimalikke märke tekkivates tähesüsteemidest, aga vaadelda ka lähemaid planeete.

Kaamera kinnituspoldid ei tahtnud eile kohe lahti tulla ning kogu operatsioon venis pool tundi plaanitust pikemaks. Tööriistade väljavõtmisel oleks ka üks neet peaaegu maailmaruumi valla pääsenud, ent veteranastronaut Grunsfeld suutis selle enne minemahõljumist kinni püüda.

Hiljem sujus uue kompuutri paigaldamine juba märksa hõlpsamalt. Science Instrument Command and Data Handling System seadistab kõiki teleskoobi aparaate vaatlusteks ning formaadib leiud Maale edastamiseks. Mullu septembris arvutis avastatud elektrilise probleemi tõttu lükati Hubble'i missiooni mitu kuud edasi.

Ehkki uusi mehitatud reise kosmoseteleskoobi juurde NASA ei plaani, paigaldati selle külge eile ka uus dokkimisseade, mis võimaldab robotlaeval kinnituda, et Hubble kunagi orbiidilt ära toimetada ja Vaiksesse ookeani kukutada.

Kolmapäeval teleskoobi juurde jõudnud Atlantise meeskond on haaranud bussisuuruse observatooriumi robotkäe haardesse ning tõmmanud selle püstiasendis transpordiorva.

Good ja Massimino vahetavad täna välja Hubble'i güroskoopide sensoreid ja esimese kahest patareist. Nende viibimine süstikust väljas peaks vältama kuus ja pool tundi.

Kui probleeme ei teki ja aega jätkub, siis loodavad astronaudid juba valmistuda ka kolmandaks kosmosekõnniks ning paigaldada teleskoobile juhtmed veel ühe kõrgtehnoloogilise kaamera jaoks. Laupäeval panevad astronaudid Hubble'i külge universumi struktuuri uuriva aparaadi Cosmic Origins Spectrograph.

NASA viimane hooldusmissioon Hubble'i juurde peab teleskoobi viima oma teadusliku kasulikkuse tippu ning pikendama selle tööd kuni 2014. aastani.