Uuring: liiklusreeglite rikkujad aitavad liiklusvoogu sujuvana hoida

Inna-Katrin Hein
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Uuring: liiklusreeglite rikkujad aitavad liiklusvoogu sujuvana hoida
Uuring: liiklusreeglite rikkujad aitavad liiklusvoogu sujuvana hoida Foto: SCANPIX

Kui keegi hommikusel tipptunnil liikluses kummalisi trikke teeb, ei tasu teda kohe hulluks pidada, pigem tuleks teda hoopis tänada.

Hiljuti Rootsis Umeå ülikoolis tehtud uuring näitas, et liiklusreeglite rikkujad aitavad tegelikult liiklusvoogu sujuvana hoida, kirjutab physicscentral.com.

«Avastasime, et kui enamik liiklejatest peab reeglitest kinni, kuid kui on väike osa, kes seda ei tee, siis võimalus liiklusummiku tekkeks on minimaalne,» selgitas füüsik Petter Minnhagen.

Rootsi füüsikud tegid arvutisimulatsiooni jalakäijate tänavaga. Nad jagasid tänavad malelaua sarnasteks ruutudeks ning paigutasid suvaliselt sinna jalakäijaid. Nagu päriselus, anti virtuaalsetele tegelastele võimalus peatuda, nagu näiteks sõbraga kohtudes, kingapaela sidumiseks või lipsu kordaseadmiseks.

Katse huvitavamaks tegemiseks lisati sinna tegelasi, kes ei järginud tavapäraseid jalakäijate reegleid.

Teadlased tegid mitu simulatsiooni, milles iga korraga suurendati reeglite rikkujate arvu. Esimesel katsel tekitasid reeglimurdjad kaose, kuid mida suurem oli reeglite rikkujate arv, seda sujuvamaks jalakäijate liikumine muutus. Liikumine oli kõige sujuvam siis, kui jalakäijatest ainult 60 protsenti järgisid liikumisreegleid.

Juba varasemat on teada, et massid, olgu tegemist siis autode, inimeste või molekulidega, järgivad teatud liikumisreegleid.

Suur liikujate kontsentratsioon väikesel alal kasvatab ummikute ohtu, kuid reeglite rikkujad aitavad seda ennetada.

Autoliiklust uurinud Alberta ülikooli teadlane Morris Flynn nõustus rootslastega.

«Kuna reeglite rikkujad valivad endale hoopis teise tee, siis aitab see samasse punkti suundujate ühte kohta kuhjumist vähendada,» selgitas Flynn.

Ta tõi näitena levinud asja, et aeglasemast autost kiirust ületades mööda sõitmine takistab pika autorivi tekkimist.

Kuid on üks reegel, mida ei tasuks rikkuda.

Paris-Sud ülikooli füüsik Cecile Appert-Rolland uuris Pariisi eeslinnade teedel liikuvate autode vahet.

Enamik autojuhte teavad kolme sekundi reeglit – kui ees olev auto möödub mõnest märgist, tuleks taga sõitva auto juhil lugeda kolmeni. Kui taga oleva auto juht möödub samast märgist enne, kui ta kolmeni on jõudnud lugeda, siis on ta eesolevale autole liiga lähedal.

«Märkasime, et seitse või kaheksa autot olid üksteisest ainult poole sekundi kaugusel. Kui võtta arvesse juhi reaktsioonikiirust, mis on üks sekund, võibki juhtuda, et tekib liiklusummik ja otsasõit,» selgitas teadlane.

Appery-Rolland jätkas, et kui esimene juht pidurdab, siis teine peab pidurdama veelgi tugevamalt, kolmas teisest tugevamalt  ja viimane ei ole enam suuteline vajaliku tugevusega pidurdama.

Kuigi liiklusreeglite ootamatu rikkumine aitab liiklust sujuvamaks muuta, tuleb ikkagi kinni pidada kolme sekundi reeglist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles