Superkiiver, millega näeb läbi seinte

Aivar Pau
, tehnoloogiaajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
F-35 piloodi kiivrisüsteem
F-35 piloodi kiivrisüsteem Foto: rockwellcollins.com

Nii, nagu mitmed teised inimkonna ajaloo olulised leiutised on sündinud edukama sõjapidamise nippide nuputamisel, valmis ka hetkel tõenäoliselt kalleim ja targem kiiver just hävituslennuki pilootidele.

Väljaande Forbes andmeil on Supermani röntgenpilgu peaaegu reaalsuseks muutva kiivri hinnaks ligi 400 000 dollarit ning see loodi läbi aegade kõige keerukama relvasüsteemi F-35 Lightning II lahutamatu osana.

Kui veel täpsemaks minna, siis on kiiver osaks süsteemist F-35 Gen III Helmet Mounted Display System (HMDS). Nimi viitab seega süsteemile, kus kiivri klaasile on monteeritud ekraan millegi nägemiseks.

Seda süsteemi kasutavad Lockheed Martini ehitatud hävituslennukid, mille erinevad mudelid on ette nähtud maanduma lennukikandjatele või lausa vertikaalselt. Sellise lennumasina piloodile kiivri loomiseks palgati spetsiaalselt ettevõte Rockwell Collins, mille käe all loodud lahenduse abil kuvatakse kiivri visiiril lisaks kõrgusele, kiirusele, sihtmärkidele ja hoiatustele ka seda, mis asub lennukikerest väljaspool.

Foto: rockwellcollins.com

Võimalikuks saab see tänu lennuki välisseintele paigaldatud kaameratele, mis toodavad pidevalt otsepilti. Eriliseks teeb süsteemi aga see, et piloodi visiirile kuvatakse reaalajas just seda pilti, mis suunas ta oma pead keerab. See loob piloodile tunde, et ta näeb läbi lennuki seinte, mis lennumasina ümber vahetult aset leiab, ja pakub seega enneolematu ülevaate olukorrast.

Kui piloot vaatab alla, näeb ta maapinda, kui taha, siis taevas toimuvat. «Kui kiiver on piloodi silmadega õigesti häälestatud, astub ta otsekui teise infomaailma. Sa vaatad maailma justkui lennuki silmadega,» ütles F-35 testpiloot Al Norman.

Lisaks omab kiiver näiteks selliseid omadusi nagu digitaalne öösel nägemise sensor, videosalvestus, pilt-pildis ekraan, pupillide vahelise kaugusega arvestamise süsteem ja palju muud.

Sarnane süsteem on kasutusele võetud juba ka näiteks merelaevanduses - tiheda laevaliiklusega piirkondades ja ka laeva lähistel asuvate isikute tuvastamiseks piraadirohkeis piirkondades.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles