Avastatud eksoplaneet on kerge nagu vahtplast

Kunstniku kujutis avastatud "vahtplast-planeedist" KELP-11b.
Kunstniku kujutis avastatud "vahtplast-planeedist" KELP-11b. Foto: Walter Robinson/Lehigh University

Avastatud KELT-11b asub Maast ligi 320 valgusaasta kaugusel. Erakordselt hõreda planeedi põhjal loodavad teadlased arendada välja uusi tehnoloogiaid kaugetel taevakehadel oleva võimaliku elu tuvastamiseks.

«Planeet on väga suureks paisunud ja nii on tema mass küll vaid viiendik Jupiteri omast, aga läbimõõt pea 40 protsenti suurem. See tähendab, et ta on umbes sama tihe kui vahtplast, mida ümbritseb samas erakordselt paks atmosfäär,» teatas uuringu juhtivautor Joshua Pepper Lehigh Ülikoolist.

Planeedi orbiidi keskmes asuv täht KELT-11 on erakordselt aktiivne ja tema tugeva valguse tõttu said teadlased määrata ka planeedi omadused. Uuringu autorite sõnul on tegemist suurepärase katselapiga teiste planeetide atmosfääride mõõtmiseks. Tehnika võib osutuda väga vajalikuks ligi 10 aasta pärast, kui valmivad uued eksoplaneetide uurimise teleskoobid.

KELT-11b on justkui ülevõimendatud versioon meie Päikesesüsteemi gaasihiiglastest Jupiterist ja Saturnist, kuid pöörleb ümber oma kodutähe oluliselt lähemalt – üks orbiidi läbimine kestab tema jaoks vähem kui viis Maa-päeva.

Oma nime said nii täht kui ka planeet need avastanud teleskoopide programmi KELT (Kilodegree Extremely Little Telescope) järgi. Kokku kuulub missiooni kaks teleskoopi – üks USA Arizona osariigis, teine Lõuna-Aafrikas. Teleskoobid jälgivad pidevalt kogu taevalaotust, mõõtes muutusi tähtede valguse tugevuses. Juhul, kui leitakse korrapäraste intervallitega tuhmuvad tähed, on see kohe märk võimalikest planeetidest. Valguse võbeluste täpsemal mõõtmisel on võimalik tuvastada juba planeedi mass ja teisigi omadusi. Kogu projekti eesmärk ongi leida väga tugevate tähtede ümbrusest teaduslikult huvitavaid planeete.

Tähe KELP-11 puhul on tähelepanuväärne, et tegemist on kõige eredama planeetidest ümbritsetud tähega lõunapoolkera taevas ning kuues kõige eredam transiit, mida kunagi nähtud.

Kõigist seniavastatud planeetidest on KELP-11b tiheduse poolest tagumisest otsast kolmandal kohal. Ereda tähe taustal oleva paksu atmosfääri põhjal loodavad teadlased arendada välja uusi meetodeid atmosfääri koostise määramiseks.

«Hetkel ei ole teada ühtegi Maa-tüüpi planeeti või tähte, millel saaksime niimoodi atmosfääri mõõta, kuigi loodame neid tulevikus leida. Need hiiglaslikud gaasiplaneedid sobivad väga hästi atmosfääri kaudse uurimise kullastandardiks või katselapiks,» ütles Pepper.

Uuring ilmus ajakirjas The Astronomical Journal.

Märksõnad