Teadlased avastasid muuseumikogust rekordsuure «meridraakoni» fossiili

Kunstniku kujutis tiinest ihtüosaurusest.
Kunstniku kujutis tiinest ihtüosaurusest. Foto: Joschua Knüppe/SWNS.com/Scanpix

200 miljoni aasta vanune Ichtysaurus on teadlaste sõnul näide sellest, kuidas uute dinosauruseliikide avastamiseks ei pruugigi välitööd vajalikud olla, kirjutab BBC.

Ihtüosauruste nime all tunnevad teadlased vees elanud dinosaurusi, kõnekeeles on neid nimetatud ka «meridraakoniteks». Värskelt taasavastatud enam kui kolme meetri pikkune loom osutus aga kogu selle grupi suurimaks esindajaks.

Tegemist on «taasavastamisega», kuna fossiil leiti Inglismaa rannikult tegelikult enam kui 20 aastat tagasi, kuid kogu selle aja jooksul ei ole teda veel põhjalikult uuritud ega isegi liiki määrata. Pärast esmaavastamist jõudis see kuidagi välja Hannoveris asuvasse Alam-Saksi Muuseumisse. Sealt paleontoloog Sven Sachs selle nüüd avastaski.

«Minu jaoks on hämmastav, et sellised rekordsuurusega isendid on ikka veel muuseumikogudest «taasavastatavad»,» ütles BBC’le fossiili uurinud Manchesteri Ülikooli paleontoloog Dean Lomax, kelle erialaks ongi ihtüosauruste uurimine.

Uuritud uuele liigile pandi leiukoha järgi nimeks Ichtyosaurus somersetensis. Tegemist on emasloomaga ning näib, et surma hetkel oli ta tiine.

«Selle isendi põhjal saame palju teada ihtüosauruste leviku kohta, lisaks on see veel alles kolmas embrüoga leitud ihtüosaurus ja see on midagi erilist,» ütles Lomax.

Dinosauruste ajastul olid ihtüosaurused meres küllaltki levinud. Need loomad said alguse Triiase ajastus, saavutasid arvukuse tippu Juuras ning hääbusid pea miljon aastat pärast viimaseid dinosauruseid Kriidis.

Uuring ilmus ajakirjas Acta Palaeontologica Polonica.