Uuring: inimesed teevad kassajärjekorras seistes tihti vea (3)

Eva-Lotta Kivi
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kassajärjekord.
Kassajärjekord. Foto: Peeter Langovits

Sa seisad toidupoe järjekorra lõpus. Kõrvaljärjekorras olevad inimesed tuhisevad sinust mööda, sina aga ikka seisad. Kas oodata rahulikult oma järjekorras edasi, minna kõrvaljärjekorda või lahkuda üldse poest?

Harvardi ärikooli teadlased leidsid igatahes uuringu käigus, et kui sa avastad end seismast toidupoe järjekorras viimasena, ei tasu kohe teise sappa kiirustada. Ajalist võitu see enamasti ei anna.

Uuring näitas, et kui inimene satub olema kassajärjekorras viimane, lahkub ta neli korda suurema tõenäosusega järjekorrast üldse või liigub kaks korda suurema tõenäosusega teise järjekorda üle. Viimase tulemusel tuleb inimesel oodata tavaliselt aga veel kauem, vahendab The Telegraph.

Uuringu juhtivautori Ryan Buelli sõnul ei ole sellel, kas keegi seisab kassajärjekorras sinu selja taga või mitte, mingisugust seost sellega, kui kaua tuleb sul oma korda oodata. Hoolimata sellest kujundab see väga tugevalt aga inimeste arvamust. «Inimene, kes on kassajärjekorras viimane, on 20 protsenti vähem rahulolev kui see, kelle selja taga seisavad inimesed.

Uuring võttis lähema vaatluse alla nähtuse, mida tuntakse nime all kui «viimase koha vältimine». Inimesed, kes tunnevad rahulolematust kui nad teavad, et nad teenivad vähem kui teised, on viimased järjekorras jne.

Uuringus osalejad pidid seisma virtuaalses  järjekorras, mida nad said jälgida enda ees olevalt ekraanilt. Nad pidid seisma järjekorra lõpus ja nende valikuteks olid: a) oodata järjekorras oma korda b) liikude teise järjekorda c) üldse lahkuda

Tulemused näitasid, et umbes üks inimene viiest muutus järjekorras oodates rahulolematuks ja liikus üle teise järjekorda. Tulemus oli aga see, et neil tuli oodata 10 protsenti kauem kui siis, kui nad oleks jäänud oma algsele kohale. Need, kes vahetasid järjekorda lausa kaks korda, ootasid aga 67 protsenti kauem.

Buelli sõnul teevad inimesed enamasti kõige ratsionaalsema valiku, ehk lähevad kõige lühemasse kassajärjekorda. Kui inimene aga näeb, et tema kõrval olev järjekord liigub kiiremini, tehakse üsna kiiresti järjekorravahetus.

Uuringu tegijate sõnul peaksid inimesed ka hoolikamalt mõtlema, kas järjekorra lõpus seistes on vahetus ikka tingimata kasulik. 

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles