Teadlased: müstiline tulnukasteroid Oumuamua pidi tekkima kahe päikesega maailmas

Päikesesüsteemi-välise päritoluga asteroid Oumuamua.
Päikesesüsteemi-välise päritoluga asteroid Oumuamua. Foto: ESO / SWNS.com / Scanpix

Teadlased on jõudnud sammu võrra lähemale Päikesesüsteemi esimese teadaoleva Päikesesüsteemi-välise päritoluga asteroidi tekkekoha välja selgitamisele, kirjutab Science.

Möödunud aastal avastatud kosmosekivi Oumuamua on mitmeski mõttes ainulaadne leid. Tegemist on pikliku enam-vähem sigarikujulise 400 meetri pikkuse punaka objektiga, mille loperdav kosmoselend näib viitavat võimalusele, et see on teinud läbi seni teadmata kosmilisi kokkupõrkeid.

Inglise Kuningliku Atronoomiaseltsi kuukirjas ilmunud uuringus näitab grupp Kanada teadlasi, et kosmilise külalise teekonna alguspunktiks pidi olema mõni süsteem, mille keskmeks on kaks üksteise ümber tiirlevat tähte.

Sellisele järeldusele suunas teadlasi tõsiasi, et seniste teadmiste kohaselt peaks tegemist olema täiesti veevaba kosmosekiviga. Sedalaadi keha suudaksid endast välja paisata aga väga vähesed ühe tähega tähesüsteemid – sellisel juhul peaks välja heidetav objekt sattuma täpselt õigel hetkel ja õige kohas tähe enda ja mõne Saturnist suurema hiidplaneedi gravitatsiooniväljadesse. Teadaolevalt on sedalaadi planeetegi Päikesesüsteemi ümbruses vaid ligi 10 protsendil ühe tähega süsteemidest.

Tõenäosus on aga palju suurem süsteemide puhul, mille keskmes on kaks tähte. Arvutuste kohaselt on koguni 36 protsenti seda tüüpi süsteemidest asteroidide väljaheitmiseks võimelised. Kui võtta veel arvesse ka ühe ja kahe tähega süsteemide koguse vahekord, võib teadlaste hinnangul arvata, et koguni kolm neljandikku kõigist tähesüsteemist välja heidetud asteroididest pärineb just kahe tähega süsteemidest.