Rail Balticu eksjuht tegi raudteeprojekti elluviimise maatasa (18)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Baiba Rubesa on pärit Kanadast ja õppinud Saksamaal
Baiba Rubesa on pärit Kanadast ja õppinud Saksamaal Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Päevapealt lahkunud Rail Balticu ühisettevõtte RB Rail ASi juht Baiba Rubesa tegi projekti senise elluviimise ja organisatsioonilise juhtimise maatasa. Lisaks kritiseeris ta spetsiifiliselt Eesti keskerakondlikku valitsust. 

Rubesa astus neljapäeval RB Raili tegevjuhi kohalt tagasi. Pressikonverentsil rääkis ta, et tahtis tagasi astuda juba suvel, ent otsustas Läti peaministri palvel veel jätkata. Nüüd aga sai karikas täis ja paras aeg on projekti valukohtadele tähelepanu juhtida.  

Rubesa sõnul tunneb ta tõsist muret, et Rail Balticut ei suudeta korrektselt ellu viia. Ta rõhutas korduvalt, et osapooled ei suuda normaalset koostööd teha ja suurprojekti riikidevaheline juhtimine kehv, kubisedes huvide konfliktidest. 

Olukorra parandamiseks tegi ta Euroopa Komisjonile, valitud Euroopa Parlamendi saadikutele ning muudele asjaosalistele rea ettepanekuid, mida projektist õppida. Kuigi Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF) katab raudtee ehitamise eelarvest 85 protsenti, ei panda Euroopast tulevaid ettepanekuid naise väitel sugugi tähele. Üks variant oleks eksjuhi sõnul jätkata nii, et Komisjoni esindaja oleks otseselt ühisfirmaga seotud, vähemalt vaatlejana.

Keskerakond torpedeeris

Rubesa tõi näite Eestist, kus enne Keskerakonna valitsusse tõusmist 2016. aastal toetasid Eesti ametnikud ja kohaliku ettevõtte juhid ühisfirmat RB Rail täielikult. «On huvitav, et pärast seda hakkasid need samad ametnikud ja Eesti tütarfirma juhid meile vastuseisu osutama,» kirjeldas ta. Üks ametnik ütles Rubesa sõnul isegi seda, et Balti riikidel pole ühisfirmat vaja ning kui Euroopa Komisjon seda siiski tahab, tuleks see viimasel ka kinni maksta. 

Ta parafraseeris veel Rail Baltic Estonia juht Riia Sillaved, kes olevat korduvalt öelnud, et «me rajame lihtsalt rööpaid ning peame varsti ehitama hakkama, ignoreerides visiooni luua uus majanduskoridor ning vajadust edendada digitaliseerimist ning innovatsiooni, et mõju oleks jätkusuutlik.» Pärast seda tegi Rubesa ootamatu vihje, öeldes: «Eks ole näha, kelle riiklikes huvides selline seisukoha muutmine olla võib.» Siit võib välja lugeda otsese viite Venemaale.

Tekki tiritakse enda peale

Olulise probleemina tõi Rubesa esile ka selle, et kolmel Balti riigil on projekti juures justkui kaks rolli, mis loob paradoksaalse olukorra: esiteks on kõik riigid kasusaajad, ent samal ajal vastutavad nad järelevalve eest ühisfirmas, kes omakorda peab tegema järelevalvet iga riigi tütarfirma üle. 

«See on ilmselt üks kurvemaid juhtimisvigasid avaliku halduse ajaloos,» sõnas Rubesa, kelle hinnangul on eriti kehv olukord Leedus, kuna nende esindaja ühisfirma nõukogus esindab tegelikult Leedu Raudteed.

Rubesa märkis ka, et projekt vajab jätkusuutlikku mitmeaastast rahastusmudelit ning peab tagama RB Railile piisavad vahendid enda töö tegemiseks. Näiteks peaks olema RB Railil piisavalt raha, et meelitada palgale spetsialiste. Praegu aga tõmbavad riigid tekki enda peale, mistõttu ühisfirmal tuleb pidevalt riikide asutatud kohalike firmadega konkureerida.

Neljanda aspektina tõi Rubesa esile, et projekt vajab selget poliitilist juhtimist, eelkõige peaministrite tasandil. Tema sõnul ei ole peaministritel projekti tegelikust käekäigust reaalset ülevaadet. Veelgi enam, kaks peaministrit keeldusid temaga kohtumast ja probleemide üle arutamast. 

Rubesa märkis siiski, et kui tahet on ja kõik osapooled pingutavad, on võimalik raudteeprojektiga normaalselt edasi minna. Ta lisas, et see justkui Balti riikide koostöö lakmuspaber.

Eesti: need on alusetud süüdistused

Rail Balticu Eesti pool, RB Rail AS nõukogu esimees Riia Sillave ütles, et vahetult peale Rail Baltica rajamiseks loodud ühisettevõtte RB Rail AS juhiks saamist tegi Baiba Rubesa head tööd projekti tutvustamisel ja selle tuntuse tõstmisel. 

«On väga kahju, et juhatuse esimees otsustas lahkuda ebakonstruktiivselt põhjendamatuid süüdistusi esitades,» märkis ta, lisades, et Eestis, Lätis ja Leedus on tänaseks koos pühendunud ja dünaamiline spetsialistide meeskond, kes töötavad projekti õnnestumise nimel.

«Tänu neile oleme Rail Baltica trassi ja terminalide tehnilise projekteerimiseni jõudnud. Töö käib ka juhivahetuse korral segamatult edasi ja ettevõte on toimiv. Tegevjuhi positsiooni võtab tänasest ajutiselt üle RB Raili juhatuse liige ja CFO Ignas Degutis,» märkis ta. 

Rubesa tool kõikus aasta algusest saadik

Tänavu veebruari alguses avaldasid RB Raili aktsionäride üldkoosolekul Eesti ja Leedu esindajad Rubesale umbusaldust, märkides, et pole tema tööga rahul. Läti jäi erapooletuks. Leedu transpordi- ja kommunikatsiooniminister Rokas Masiulise ütles toona, et Rubesa peaks tagasi astuma. 

Rubesa valiti kolmeks aastaks RB Raili juhiks 2015. aasta oktoobris. Enne seda oli ta Statoil Läti juht, töötas Statoili Aserbaidžaani harus ja oli Läti Citadele panga nõukogu liige.

RB Rail otsib juba nagunii uut tegevjuhti, eelistatavalt Soomest või Poolast, et ta ei oleks ühegi Balti riigi poolt mõjutatud.

RB Rail on loodud Rail Balticu projekti keskseks koordineerimiseks. Selle aktsiad jaotuvad võrdsetes osades Eesti OÜ Rail Baltic Estonia, Läti SIA Eiropas Dzelzceļa Līnijas ja Leedu UAB Rail Baltica Statyba vahel.

Rail Balticu projekt näeb ette Euroopa rööpmelaiusega raudtee ehitamise Tallinnast Poola-Leedu piirini. Projekti maksumuseks on hinnanguliselt 5,8 miljardit eurot.

Kes on Baiba Anda Rubesa?

Rail Balticu juht

Sündinud 21. aprillil 1954 Kanadas Torontos

Lõpetanud keskkooli Saksamaal

Lõpetanud Yorki ülikooli Torontos 1974

RB Rail ASi tegevjuht 2015–2018

Latvenergo nõukogu liige 2016-...

Wundrbr (portaal üle 55-aastastele) asutaja 2015

RFactor SIA (konsultatsioonid, mentorlus, riskijuhtimine) asutaja 2014

Citadele panga nõukogu liige 2012–2015

Statoil ASA (Norra) asepresident 2010–2013

Statoil Azerbaijan direktor 2008–2010

DnB Nord panga nõukogu liige 2002–2009

SIA Latvija Statoil tegevdirektor 2001–2008

Läti välisinvestorite nõukogu esimees 2004–2007

Statoil Balticu turundusdirektor 1996–2000

SIA Es un Partneri (kommunikatsioonikonsultatsioonid) juht 1994–1996

Bell Sygma Inc. (kommunikatsiooniettevõte, Toronto) asepresidendi assistent 1993

Volkswagen Groupi rahvusvahelise PR-oskonna juht Saksamaal ja Tšehhis 1985–1992

Olnud Läti kaubanduskoja asepresident, mõttekoja Providus nõukogu liige ja Koknesese fondi juhatuses

Praeguse elukaaslasega elanud koos ligi kaks kümnendit, elukaaslasel on neli last, lisaks neli lapselast, «kes peavad suurepäraseks, et ma ehitan raudteed», ütleb Rubesa.

Kommentaarid (18)
Copy
Tagasi üles