Astronoomid avastasid kogemata Universumiga pea ühevanuse pisigalaktika (5)

Kauge galaktika. Pilt on illustreeriv.
Kauge galaktika. Pilt on illustreeriv. Foto: - / AFP / Scanpix

Pisikene punt tähti on teadlaste hinnangul justkui Universumi algusajast pärinev «elav fossiil».

Üllataval kombel on avastatud pisigalaktika Linnuteele küllaltki lähedal – «vaid» 30 miljoni valgusaasta kaugusel. Tegemist on tihedalt kokku pakitud tähtede kogumiga, mis võib oma märkimisväärse vanuse pärast olla hea objekt maailmaruumi alguse uurimiseks, kirjutab Independent.

Kuna galaktika, millele teadlased on hetkel andnud nimeks Bedin1, on oma sugulaste kõrval võrdlemisi nõrga valgusega, on ka tema vaatlemine keerulisem. Avastuski toimus n-ö kogemata, kui teadlased otsisid samas piirkonnas asuvast kerakujulisest täheparvest hoopis valge kääbuse klassi kuuluvaid tähti, et mõõta nende põhjal kogu klastri vanust. Peagi märkasid nad aga vaadeldava ala servas väikest tähtede kogumit, mis ei kuulu enam sugugi Linnuteele, vaid asub miljonite valgusaastate kaugusel.

Linnuteega võrreldes on Bedin1 oma 3000 valgusaasta pikkuse läbimõõduga vaid kääbus. Samast Universumi piirkonnast on teadlased seni avastanud 36 samasse klassi kuuluvat galaktikat. Seekordse teeb aga eriliseks tõsiasi, et võrreldes teistega on ta märgatavalt isoleeritum ning mis veelgi ebatavalisem – tema vanuseks hinnatakse peaaegu 13 miljardit aastat. Seetõttu võrdlevadki teadlased teda justkui kosmilise elava fossiiliga – hästi säilinud jäänukiga Universumi algaegadest.

Märksõnad